کد مطلب:276956 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

منشأ این عقیده از کجاست؟
حال باید دید منشأ پیدایش چنین عقیده ای در میان مسلمانان و بویژه (شیعیان) از كجاست؟ و چرا آنان به نهضت فردی بنام سیدحسنی پیش از ظهور مبارك حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) معتقد گردیده و انقلاب مقدس او را مقدمه ی انقلاب جهانی حضرت صاحب الأمر علیه السلام دانسته اند؟!

حقیقت مطلب آنستكه: منشأ پیدایش این عقیده در میان مسلمانان، و بخصوص شیعیان، روایات مختلفی است كه در دو بخش جداگانه پیرامون نهضت دینی ایرانیان قبل از ظهور مبارك حضرت ولی عصر (عج) در كتب حدیث دیده می شود.

یكی روایات فراوانی است كه از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و جانشینان معصوم آن حضرت درباره ی خروج مردی هاشمی با پرچم های سیاه از مشرق و یا خراسان روایت شده و دیگری روایات چندی است كه در مورد قیام سیدی جلیل القدر در آخر زمان بعنوان سیدحسنی از طرف قزوین و دیلم و طالقان از برخی از معصومین علیهم السلام نقل گردیده است.

از آنجا كه از طرفی از مجموع این روایات دو مطلب استفاده می شود، یكی خروج مردی هاشمی، و دیگری خروج سیدحسنی، و از طرفی هم بین مردم و گروهی از پژوهشگران و نویسندگان و صاحب نظران چنین شایع است كه هاشمی خراسانی، همان سیدحسنی است كه محل خروج او خراسان و نشانه ی نهضت اسلامی او



[ صفحه 318]



پرچم های سیاه است، از اینرو ما در اینجا برای اینكه معلوم شود كه سیدحسنی كیست و خراسانی كدامست؟ و آیا سیدحسنی همان هاشمی خراسانی است یا اینكه خراسانی سید دیگری غیر از سیدحسنی می باشد؟ نخست درباره ی سیدحسنی و نهضت خدا پسندانه ی آن سید انقلابی بحث می كنیم، و سپس در فصلی جداگانه، (در بخش چهارم) نهضت هاشمی خراسانی را مورد بررسی قرار می دهیم. و اینك مطالبی راجع به (سیدحسنی) تقدیمتان می داریم.